Bosna i Hercegovina ostvarila je najveći rast B2C e-commerce prometa u Evropi tokom 2024. godine, prema izvještaju European E-commerce Report 2025. Sa porastom od 117%, BiH se pozicionirala iznad svih drugih evropskih tržišta, uključujući ona tradicionalno najrazvijenija.
Ovaj rezultat dolazi u godini u kojoj je evropski B2C e-commerce sektor porastao za oko 7%, dosegnuvši vrijednost od 842 milijarde eura.
Šta stoji iza izvještaja?
Izvještaj obuhvata analizu e-commerce tržišta u 38 evropskih zemalja i predstavlja najrelevantniji godišnji pregled stanja online trgovine.
Dok je rast u zapadnoj i sjevernoj Evropi bio skroman, istočna Evropa prednjači, prosjekom od oko 18%, a BiH je apsolutni rekorder.
Šta je zapravo B2C e-commerce?
Online kupovina – sve što građani kupuju preko interneta
B2C (Business-to-Consumer) e-commerce obuhvata:
-
online prodaju direktno krajnjim potrošačima
-
web-shopove i mobilne aplikacije
-
kupovinu odjeće, elektronike, beauty proizvoda, knjiga, digitalnog sadržaja i aplikacija
Drugim riječima: sve što građani svakodnevno kupuju online.
Zašto baš BiH? Četiri ključna razloga rasta od 117%
1. Bolji podaci i nova metodologija
Sami autori izvještaja ističu da je dio rasta rezultat preciznijeg prikupljanja podataka, što je tržište stavilo u realniju sliku.
2. Ubrzano usvajanje online kupovine
Nakon pandemije građani BiH sve češće biraju online kanale, uz bolju dostupnost interneta i mobilnih uređaja.
3. Nizak početni nivo razvoja
Tržište je godinama bilo među manje razvijenima, što znači da je potencijal rasta veći i brže vidljiv.
4. Digitalizacija kompanija i novih servisa
Više web-shopova, modernizirane dostavne usluge i nove metode online plaćanja povećale su povjerenje i broj transakcija.
Kako stoje druge evropske zemlje?
Prema izvještaju:
-
Ukrajina je druga, sa rastom od oko 92%
-
Bugarska oko 20%
-
Estonija oko 18%
-
Sjeverna Makedonija oko 15%
Sa druge strane, velike e-commerce sile poput Njemačke i Češke Republike bilježe minimalan ili gotovo nikakav rast.
Region hvata priključak – BiH predvodnik promjena
Zemlje Zapadnog Balkana bilježe ubrzano širenje digitalne trgovine, ali BiH je trenutno najbrže rastuće e-commerce tržište u Evropi.
Za domaće kompanije, trgovce i finansijske institucije ovo je jasna poruka:
vrijeme je da se agresivnije ulaže u digitalne kanale, nove servise i online prodaju.
Za potrošače – više izbora, bolja usluga i lakša dostupnost proizvoda nego ikad ranije.
