Digitalizacija administracije u Bosni i Hercegovini, iako spora, konačno ulazi u fazu značajnih promjena. Federacija BiH ubrzano radi na digitalizaciji poreznog sistema, što će donijeti ključnu promjenu za pravna lica: obavezno podnošenje poreznih prijava isključivo uz upotrebu kvalificirane elektronske potvrde.
Šta donosi nova pravila?
Od početka naredne godine, pravna lica u FBiH će svoje porezne prijave moći podnositi isključivo korištenjem kvalificiranog elektronskog potpisa. Ovo znači da dosadašnje nekvalificirane potvrde više neće biti dovoljne za elektronsko podnošenje prijava. Ova obaveza je dio šireg procesa modernizacije i digitalizacije uprave, što ima za cilj pojednostaviti i ubrzati administrativne procese, ali i povećati sigurnost u razmjeni podataka.
Ko izdaje kvalificirane elektronske potvrde?
Izdavanje kvalificiranih elektronskih potvrda u Bosni i Hercegovini trenutno je povjereno tri subjekta:
Agenciji za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka (IDDEEA),
BH Pošti, Kompaniji Halcom.
Proces dobivanja potvrde traje u prosjeku 15 dana, pa nadležni savjetuju pravnim licima da što prije podnesu zahtjev kako bi izbjegli gužve i probleme s rokovima.
Zašto je ovo važno?
Prema procjenama, čak 40.000 pravnih lica u Federaciji BiH još uvijek ne posjeduje kvalificiranu elektronsku potvrdu. S obzirom na to da će nekvalificirane potvrde za podnošenje poreznih prijava biti važeće samo do 31. marta 2025. godine, ključno je da pravna lica što prije pristupe procesu izdavanja. Kašnjenje u dobivanju potvrde moglo bi rezultirati nemogućnošću podnošenja prijava, što bi moglo izazvati pravne i finansijske posljedice.
Kako do kvalificirane potvrde?
Pravna lica mogu dobiti više informacija o procesu izdavanja kvalificirane elektronske potvrde putem:
Internetskih stranica IDDEEA-e, BH Pošte i Halcoma,
Telefonskih linija ovih institucija, E-mail adresa dostupnih na njihovim službenim stranicama.
Šta je naredno?
Porezna uprava FBiH uskoro će objaviti detaljnije upute i smjernice za podnošenje prijava uz korištenje kvalificirane elektronske potvrde. Također, nadležni podsjećaju da digitalne usluge u budućnosti neće biti dostupne bez ovih potvrda, što naglašava važnost njihove pravovremene nabavke.
Digitalizacija kao korak naprijed
Ovaj korak predstavlja značajan iskorak prema modernijem, transparentnijem i sigurnijem poreznom sistemu u FBiH. Iako se možda čini zahtjevnim, nova pravila dugoročno će olakšati poslovanje pravnim subjektima, smanjiti administrativne troškove i podići efikasnost javne uprave.